30 oktober 2008

Woonboot klem onder nieuw station VaartscheRijn


Als je met je woonboot de Kruisvaart uit moet, dan kan dat over een paar jaar nauwelijks nog. Dat is de conclusie voor grotere woonschepen. Want die lopen klem tussen en onder het nieuwe station VaartscheRijn. Prorail zegt dat het inspraaktraject voor de spoorverbreding al achter de rug is, dus ze kunnen eigenlijk niks meer veranderen aan het station. En ze verwijzen fijntjes naar de gemeente Utrecht. Want die gaat over het voorontwerp dat nu in de inspraak is.
Prorail en Gemeente Utrecht gaan er kennelijk van uit dat je gemakkelijk je woonboot van €300.000 een kwartslag kan draaien door hem aan een paar touwen voor- en achteruit te trekken onder het station, net zolang tot je goed ligt voor de Vondelbrug van de vaartse rijn. Alsof het om een roeibootje gaat!



Grotere kaart weergeven

Hier vind je de tekening van dezelfde plek.
Het klein rechthoekje onderin, waar "water" staat, is het enige stukje water dat nog niet overdekt wordt door het nieuwe station VaartscheRijn.

26 oktober 2008

Tijd voor inspraak, geen uitnodiging gehad!


Tot eind oktober kunnen belanghebbenden hun inspraakreactie geven op het voorlopig ontwerp van het Station VaartscheRijn, onderdeel van de HOV Om De Zuid.
De 21 woonbooteigenaren met hun schepen in de Kruisvaart (Reviuskade en DaCostakade, Dichterswijk) zijn belanghebbenden. Toch werd geen van hen door de gemeente Utrecht op de hoogte gesteld van de mogelijkheden tot inspraak. Laat staan van de komende versmalling en verlegging van de Kruisvaart, waar die uitmondt in de Vaartse Rijn. En ook worden zij en hun woonschepen nergens genoemd in die plannen.

Wat zijn de meest in het oog springende zaken rond dit voorlopig ontwerp? Vanuit de optiek van een bootbewoner, die via het openbaar vaarwater van Utrecht zijn/haar schip verplaatst voor onderhoud, renovatie, en/of vervanging?

1. In het ontwerp is niet duidelijk of de schepen tot ruim 20 meter lengte, met nog een sleepboot ervoor of erachter, nog de bocht kunnen maken bij de monding met de Vaartse Rijn. Voorlopige tekeningen laten een toelaatbare lengte van ca. 15 meter als maximum zien.

2. Nergens in het voorlopig ontwerp worden de woonschepen genoemd. Wel wordt een schip van de studentenzeilvereniging genoemd, maar die heeft al geen last meer van de komende veranderingen.

3. Als schepen niet meer goed vervangen kunnen worden, is er direct sprake van waardedaling voor de eigenaren. En treedt daarmee mogelijk ook een hypotheekprobleem op.

4. Hoewel de Gemeente op de hoogte is van alle namen, adressen, etc. van de eigenaren, en van de afmetingen van alle schepen (via de Havendienst), zijn de eigenaren niet op de hoogte gesteld van de voorgestelde wijzigingen van het openbaar vaarwater.

Kortom, de Kruisvaart wordt niet gedempt, maar wel vergeten.

15 oktober 2008

Gesprek met Havendienst Utrecht over VaartscheRijn

Vandaag sprak ik kort met Jaap de Jong, Havendienst Utrecht. Hij vertelde mij dat de nodige gegevens door zijn dienst zijn geleverd. Gegevens mbt. lengte en breedte van de huidige 21 woonschepen in de Kruisvaart. En wat er dus nodig is om ook na de bouw van Station VaartscheRijn vanuit de Kruisvaart de Vaartse Rijn op te kunnen varen.
Vervelend is dat de tekeningen die horen bij het nu voor inspraak vrijgegeven plan, vooralsnog niet meer dan zo'n 13 tot 14 meter scheepslengte toelaten.
En ook vervelend is dat de (on)mogelijkheden voor woonschepen nergens in het voorlopig ontwerp genoemd worden.
Alleen al daarom zou je moeten inspreken, om zeker te weten dat de gegevens WEL verwerkt zijn.